onsdag 8 juni 2011

Flower frogs

Tidigare har vi skrivit om fakirbäddar, de små runda sakerna i metall med massor av piggar. På engelska kallas de, för utom fakir beds, flower frogs. När jag försökte hitta ursprunget till det lustiga namnet fann jag följande förklaring: I patentet från 1940 står det att föremålet är en blomhållare som sitter i vatten som en groda. Så föddes namnet.

Flower frogs finns i många olika varianter, förutom de i metall med piggar. En av mina favoriter är de i klart glas med hål i. De är vackra att ställa i fönstren så att solstrålarna kan leka i glaset. Flower frogs med hål i finns i många olika storlekar och former, i olika färger och både i glas, keramik och gjutjärn. Det är en hel vetenskap och tydligen ett stort samlarområde. Enligt en del källor kan flower frogs spåras ända tillbaka till sextonhundratalet.

Mina grodor är nog inte speciellt gamla, men jag gillar dem ändå. Med åren har det blivit en liten samling. De i glas är perfekta som pennställ eller att sätta smala ljus i, förutom att de är vackra i sig. De med piggar ställer jag kort och andra bilder i.

Har du några flower frogs? Hur använder du dem?













2 kommentarer:

  1. jahaaaaaa är det DET som de där glasgrejerna från början är tänkta att användas som! jag har verkligen trott att det var pennhållare och ingenting annat. haha, oj vad självklart det kändes så här i efterhand :)

    SvaraRadera
  2. Vill du sälja en fakirbädd till mig?

    SvaraRadera