måndag 4 juni 2012

Ett 50 år gammalt bokmärke

När jag nyligen bläddrade i en gammal bok jag köpt på loppis ramlade det här kalenderbladet ur. Det är ju inte ovanligt att hitta kvarglömda bokmärken i loppade böcker men det här fick mig att stanna upp ett ögonblick. Bladet är från 1962, alltså precis 50 år gammalt. Som så ofta annars när det gäller gamla saker kan jag kan inte låta bli att fundera lite över vem som har ägt dem eller, i det här fallet, vem som har läst boken. Naturligtvis blir jag nyfiken på datumet också. Betydde det något speciellt? Var det en speciellt dag? Eller råkade det bara bli ett bokmärke utan att betyda någonting särskilt? Jag undrar vad personen tyckte om boken och om han eller hon läste ut den eller bara kom till uppslaget där kalenderbladet låg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar